2020. augusztus 25., kedd

Augusztusi összegzés - Mit olvastam augusztusban?

Ez a hónap is hamar elröppent, ezért ismét itt vagyok egy újabb havi összegzéssel, melynek keretében megmutatom az augusztusi olvasmányaimat.

Ebben a hónapban összesen 8 könyvet olvastam, ebből 3 gyerekkönyv, 2 ifjúsági és 3 felnőtt olvasmány volt.

 

C. S. Lewis: Keresztény vagyok 

Számomra eddig ez az év könyve. (A témában mindenképp a legnagyobb kedvenc.) Már többször említettem, hogy nagyon szeretem Lewis stílusát, logikus érvelését, szemléletes példáit és hogy nem akar semmit sem lenyomni az ember torkán. Művelt, gondolkodó ember, aki igyekszik mindent több szemszögből megvizsgálni, és nem eszméket véd, hanem az igazságot keresi. Ezek nagyon szimpatikussá teszik. Amúgy könyvből annyi idézetet még nem írtam ki, mint ebből - nem véletlenül. Hozzáteszem, a könyv a szerző egyik legismertebb és legkedveltebb munkája. A BBC rádióban elhangzott előadás sorozatának írott változata, melyben bemutatja és értelmezi a keresztény eszméket a jó, a szép és az igaz szempontjából. Egyfajta tankönyvként is felfoghatjuk, amiből az olvasó megismerheti a keresztény hit és élet lényegét, mikéntjét.

Ajánlom a könyvet azoknak, akik most ismerkednek a keresztény hittel, de a haladóknak is, mert sok érdekességet találhat benne minden érdeklődő. Főleg manapság, amikor azt tapasztalom, hogy rengeteg bugyuta, téves elképzelés él az emberekben Istenről és a vallásokról, különösen a kereszténységről. Rengeteg "világmegváltó" tanítással találkozik az ember, aminek a fele sem igaz. Nem szégyen tájékozódni, még kellemes meglepetések is érhetnek bennünket! Jómagam is azért kezdtem el néhány hónappal ezelőtt keresztény könyveket olvasni, mert nagyon vonzott Jézus személye és tanítása ugyanakkor sok mindent nem értettem a keresztény tanításokkal kapcsolatban, valahogy olyan kuszának és értelmetlennek tűntek. Nagyon örülök, hogy megtaláltam ezt a könyvet, mert segítségével sok mindent megértettem és ráébredtem arra, hogy ennek az egésznek van értelme és célja! Világos, hogy a ma embere már nem éri be a vak hittel, érteni is szeretné, nincs is ezzel semmi baj. Ebből a könyvből megkaphatja a válaszokat a kérdéseire.

A molyon öt csillaggal jutalmaztam és kedvencnek jelöltem. Tervezem még C. S. Lewis Csodák című kötetét elolvasni valamikor az ősszel vagy a télen.


Papp Miklós: A Papp válaszol

Erre a könyvre az egyik kedves molyoló ismerősöm hívta fel a figyelmemet, aki jobbnál-jobb idézeteket tett fel belőle. Úgy éreztem, ezt a könyvet nekem is el kell olvasnom! 

A kötet szerzője Papp Miklós, görögkatolikus áldozópap. Nős, 3 gyermek édesapja.A Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán a Morálteológia Tanszék vezetője. Az atya ebben a kötetben a 777 keresztény portálon feltett olvasói kérdésekre ad elgondolkodtató, igaz, hiteles, keresztény válaszokat tabuk nélkül. A kérdéseket és az azokra adott válaszokat négy témakörre csoportosítva találjuk a könyvben: egyház és társadalom, család és hivatás, teológia és erkölcs, valamint házasság és szexualitás. Gyakorlatias kérdésekre gyakorlatias válaszokat kapunk. Miklós atya nagy együttérzéssel és bölcsességgel ad útmutatást sok különböző, mindennapos élethelyzetre vonatkozóan. 

Ajánlom a könyvet gyakorlatilag mindenkinek, mert tanulságos olvasmány. Akik szeretik Pál Feri atya könyveit, ebben sem fognak csalódni!

A molyon öt csillagot kapott tőlem a könyv. Olvasmányterveim között szerepel Papp Miklós többi könyvének elolvasása is, de leghamarabb valamikor ősz végén vagy télen, mert most kicsit besokalltam keresztény könyvekből.

 

Catherine Leblanc Kismackó sorozatának három kötete: Akkor is szeretnél? - Megérkezett! - Elég nagy vagyok már?

A könyvecskéket az Olvassunk medvékről! kihívásra olvastam. Először a kötetek szép kivitelezése, aranyos illusztrációi fogtak meg. Aztán maguk a történetek is nagyon szívet melengetőek. Ha kisgyerek lennék, szerintem imádnám. 💝

Az írónő történeteiben olyan kihívást jelentő helyzetek és kérdések megoldásához ad segítséget ezekkel a történetekkel, amik minden gyermeket foglalkoztatnak, de nem mindenkit viselnek meg egyformán. Például, hogy anyukája szeretni fogja-e mindig, akkor is, ha rosszul viselkedik, vagy kistestvére születik. Vagy hogyan lehet jó nagytestvérré válni, szüleinek segítségére lenni. De mi van akkor, ha mindenhez vagy túl kicsi vagy túl nagy vagyok már anya szerint? Csupa olyan kérdés, amik tükrözik az óvodások sajátos világlátását, félelmeit, érzelmi szükségleteit. Ezek a mesék pedig segítenek a gyerekek érzelmi szükségleteinek  kielégítésében, megnyugtatják őket szeretetteljes üzeneteikkel. Sokszor egy-egy jól választott segítő mese sokkal többet ér a magyarázatoknál.

A sorozat minden kötete öt csillagos. Azt hiszem, a negyedik kötetet sem fogom kihagyni, ami Oviba megyek címmel jelent meg.


Mucha Dorka: Nincs idő

A Nincs idő Mucha Dorka második kötete, ami ezúttal kamaszokról és kamaszoknak szól. Igazából nem csak kamaszoknak, szerintem felnőtt olvasók is haszonnal olvashatják, ugyanis egy nagyon fontos témát dolgoz fel, ami nem más, mint a pszichés bántalmazás. Nem sok könyvet találunk (egyelőre) ebben a témában, pedig nagy szükség lenne ilyen kötetekre, ezért minden tiszteletem az írónőé, hogy vállalta a feladatot, és írt egy jó kis regényt erről a nehéz témáról. 

Mert egy tininek egyedül elég nehéz lehet kibogozni, hogy mi történik vele, amikor az életében van egy szépfiú, aki végre érezteti vele, hogy mennyire különleges, de közben olyan, mintha birtokolni akarná, mintha folyamatosan manipulálni és kontrollálni akarná őt. És csak annyit vesz észre, hogy a barátai eltűntek mellőle, az önbizalma meginog vagy akár el is tűnik, és napról napra egyre nyomorultabbul érzi magát. Ki tehet róla, hogy így alakult? Mit lehet ilyenkor tenni? Hova fordulhatok segítségért? Kikre számíthatok? Jó lenne, ha a szülők megértőek lennének ilyen helyzetben és tudnának segíteni a gyereküknek, de sokan nem ismerik még a jelenséget, vagy egyszerűen nem veszik elég komolyan. És mi a helyzet azokkal a barátokkal, akik szemtanúi lesznek egy ilyen bántalmazó kapcsolatnak?

A kötet naplószerűen felépített regény, amiből egy 15 éves gimnazista lány, Lili mindennapjait ismerhetjük meg. Lili a töritáborban ismerkedik meg Áronnal, akibe rögtön belezúg, és alig hiszi el, hogy a srác is viszonozza az érzéseit. Először minden csudaszép, aztán valahogy az egész kezd egyre fojtogatóbbá, elviselhetetlenebbé válni... A történetben nyomon követhetjük, hogyan ébred rá Lili szép lassan, hogy Áronnal és a kapcsolatukkal valami nagyon nincs rendben... Megtudhatjuk azt is, hogyan tud Lili kilépni a bántalmazó kapcsolatból, és milyen önvédelmi stratégiákat dolgoz ki arra az esetre, ha újra találkozna Áronnal. Végül a könyv függelékében ingyenesen hívható segélyvonalak elérhetősége is megtalálható.

Nagyon élveztem a könyvet - egy nap alatt ki is olvastam -, és tényleg nagyon ajánlom mindenkinek, mert fontosnak tartom, hogy olyan ifjúsági olvasmányokat válasszunk, amik nem csak szórakoztatnak, hanem bátorságot és erőt adnak a rázós helyzetekben!

Molyon 5 csillagot adtam neki, és izgatottam olvastam a szerző másik kötetét.


C. S. Lewis: A varázsló unokaöccse (Narnia 1.)

Nagyon régóta halogattam már a Narnia-sorozat elolvasását, valahogy féltem belekezdeni. Ennek oka az volt, hogy gyerekként belenéztem a második rész film változatába, ami nagyon nem tetszett. Úgy gondoltam, hogy túlságosan mesés az egész, olyan fura az egész világa, nem nekem való, a fantasy egyébként se az én műfajom... 

Szóval nem voltak nagy elvárásaim a könyvvel szemben, és azt kell mondjam, hogy számomra végül is kellemes meglepetés volt. Nem árt ugye az első kötettel kezdeni, hogy érthető legyen a második rész... Szeretem azt is, ahogy Lewis mesél, nagyon közvetlen a stílusa, tényleg meseszerű az egész. Izgalmas volt a történet, meglepő fordulatokkal egy varázslatos világban. Amellett, hogy élvezetes volt, nagyon elgondolkodtató és tanulságos is. Nagyon meglepődtem először a bibliai utalásokon, de pont ezektől vált számomra igazán különlegessé ez a könyv.

Érdekes, hogy sokan A Gyűrűk Urához hasonlítják, szerintem nem hasonlíthatók össze, két teljesen más világ és történet, két különböző korosztálynak. A Narnia inkább kisebbeknek szól - úgy 10 éves kortól ajánlanám -, mesés és könnyebben átlátható világával. A Gyűrűk Ura világa és története szerintem már bonyolultabb, terjedelmesebb is a sorozat, ezért inkább középiskolásoknak és felnőtteknek javasolnám.

A Narnia sorozat első része 4.5 csillagot kapott tőlem molyon. Hamarosan folytatom a sorozatot a második résszel!


Mucha Dorka: Puncs

Mucha Dorka első ifjúsági regénye elnyerte az elismerésemet, ezért úgy gondoltam, tegyünk egy próbát másik megjelent kötetével is. Mit mondjak, ütős volt...

Adott a főszereplőnk, aki egy egyetemista lány, és fogalma sincs, mit kezdjen az életével, csak sodródik és szenved. Bejár az egyetemre, amit maga se tud, miért csinál, van egy pasija, akivel néha randizik, de nem tervez vele igazán semmit, meg van egy lakótársa is, akivel néha buliznak, piálnak, füveznek, meg hatalmas hülyeségeket csinálnak. Ott van még a tanára, aki a legutóbbi vizsga végén megadta neki a számát... Végül összejönnek, de azt sem lehet igazán tudni, hogy miért van együtt a tanárával, mert úgy tűnik, hogy nem a pénzre, a jobb jegyre vagy a diplomára hajt. Ugyanakkor azt is tudja, hogy a férfinek felesége, kisgyereke van, és nem fogja otthagyni őket miatta. Egy fiatal nő, aki kényszeres cselekvésekbe merül, és sehogy sem találja önmagát és az útját. Egy fiatal nő, akinek bizonytalanságát csúnyán kihasználják egyesek. 

Elég kemény olvasmány volt. Bár a kötet nem több, mint 160 oldal, szerintem még felénél sem jártam, amikor már azon kattogott az agyam, mennyi káromkodást és kegyetlenséget tud még belepasszírozni ebbe a sztoriba a szerző, és ugyan mi lesz a kiút ebből a sok sz*rból... Végtére is sok nehéz témát érint a kötet kezdve a felszínes kapcsolatokkal, a féktelen bulizásokkal, egészen a kegyetlenkedő szülőkig, a testi-lelki bántalmazásig, az erőszakig és a sugar daddy témáig. 

Szóval van min rágódni, ugyanis választ a kötetből nem kapunk. Nincs erkölcsi tanulság, nem magyarázza meg az okokat, nincs javaslat megoldásokra. A molyos értékeléseket olvasva láttam, hogy sokaknál ez ütötte ki végleg a biztosítékot. A legtöbben úgy gondolják, ha ezek közül legalább az egyik nincs jelen a műben, akkor az nem teljes, s így a szerző is olyan felszínes maradt, mint a szereplői. Szerintem viszont tudatos döntés lehetett a szerző részéről, hogy ilyen kétségek között hagyta az olvasóit, hogy ezzel tovább gondolásra, párbeszédre, az okok és a megoldások keresésére sarkalljon minket. Felkavaró olvasmány, az egyszer biztos.

Molyon 4.5 csillaggal jutalmaztam a kötetet. Kíváncsian várom a szerző következő kötetét, örömmel olvasnék még tőle. 

 

Ezek voltak az augusztusi olvasmányaim, a következő bejegyzésben értékelem a nyarat és hozom az őszi olvasmánylistámat. 📚



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése