Ebben a bejegyzésben néhány ötletet és segédanyagot szeretnék megosztani veletek a kötelező, nyári olvasónapló elkészítésével kapcsolatban.
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján nekem úgy tűnik, hogy a kötelező olvasmány elolvasása és az olvasónapló megírása sokaknak jelent kihívást; különösen abban az esetben, ha a pedagógus nem adott meg kérdéssort vagy feladatsort, amire támaszkodni lehetne a megírása során.
Remélem, hogy ezzel a bejegyzéssel tudok néhány olyan támpontot adni, ami hasznos segítséget jelent a számotokra az olvasónapló elkészítése során.
Hogyan fogjunk hozzá?
Első lépésként szerezd be a kötelező olvasmányt egy könyvesboltból, antikváriumból vagy a könyvtárból, ezután pedig olvasd el a könyvet. A filmváltozat megnézése önmagában nem elég, de segítheti a ráhangolódást, a megértést. Ugyanakkor néha össze is zavarhat, hiszen előfordul, hogy a filmben ezt-azt megváltoztatnak vagy kihagynak a regényhez képest. Azt javaslom, ragaszkodj az eredeti szöveghez!
Ha sikerült kitöltendő olvasmánynaplót is beszerezned mellé, vagy kaptál egy kérdéssort / feladatsort a pedagógusodtól, akkor a mű elolvasását követően értelemszerűen kezdd el megoldani a feladatokat. A feladatok megoldásában segítségedre lehetnek különböző online szótárak:
Online értelmező szótár, online idegen szavak szótára → ha kifejezéseket kell megmagyaráznod vagy nem ismered egy szó jelentését
Online szinonima szótár → ha új címet / fejezetcímet kell adnod, rokonértelmű szavakat kell gyűjtened
Online helyesírási szótár → ha nincs meg otthon a Magyar helyesírás szabályai, és szeretnéd leellenőrizni a bizonytalannak ítélt szavakat
Klasszikus olvasónapló készítése
Ez a típus abban a helyzetben jöhet jól, ha a pedagógus nem adott kérdéssort vagy feladatsort az olvasmányhoz. Ilyenkor gyakran felmerül az emberben a kérdés, hogy miről is kellene / lehetne írni az olvasmány kapcsán? Milyen részekből áll egy olvasónapló?
Azt javaslom, hogy vegyél egy kis méretű füzetet, és...
🔖 Az első oldalon tüntesd fel a mű szerzőjét és a címet. Ezt az oldalt díszítheted valamilyen szép rajzzal. (Tulajdonképpen bármikor díszítheted az írásodat egy-egy odaillő rajzzal - ez nem kötelező, de nagyon fel tudja dobni a naplót + jó móka.)
🔖 Írj néhány szót a szerzőről, valamint a mű keletkezésének körülményeiről. A címről is írhatsz néhány gondolatot, ha valamiért érdekesnek találod és megoszthatod az előfeltevéseidet is a történettel kapcsolatban. (Szerinted miről fog szólni?)
🔖 Műfaj meghatározása (pl. regény, novella, verses mese stb.), helyszín, idő lejegyzése (Hol és mikor játszódik a történet?)
🔖 Sorold fel a szereplőket, röviden jellemezd a főbb szereplőket (kinézet, jellem, szereplők egymás közötti kapcsolatai: rokonszenv, ellenszenv stb.)
🔖 Foglald össze a cselekményt a saját szavaiddal. Minden fejezetnek szánj külön oldalt. (Mi történt az adott fejezetben?)
🔖 Oszd meg a véleményedet, benyomásodat a történetről, a szereplőkről. (Tetszett-e a történet? Milyen érzések kerítettek hatalmukba az olvasás során? Volt-e részed hasonló élményben? Ha igen, mi volt az? Mi a véleményed a szereplők tetteiről? Helyesled vagy elítéled? Miért? Te mit tettél volna az ő helyükben? Mi a történet tanulsága?)
A fenti hat pont szerintem mindenképpen legyen benne a naplódban, ezeken kívül tovább színesítheted még ezekkel:
🔖 Gyűjts ki régies szavakat a szövegből és magyarázd meg őket. Szinonimákat is gyűjthetsz hozzá.
🔖 Gyűjts a történethez passzoló szólásokat, közmondásokat.
Amennyiben a tanítód támogatja az alternatív olvasónapló ötleteket, akkor elkészítheted az olvasónaplód lapbook változatban is!
Kigyűjtöttem neked néhány komplett feladatsort és olvasónaplót is, amiket szabadon használhatsz!
📘 Fekete István: Tüskevár (lentebb)
Olvass figyelmesen, dolgozz alaposan! Jó szórakozást kívánok! 😎
Ha hasznosnak találtad a bejegyzést, kérlek, oszd meg ismerőseiddel is! Ne felejtsd el feltüntetni a forrást is! 🙋

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése